Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Leerarrangement voor senior projectleiders gestart

25-09-2017 - Remco Coppoolse

Onderwijsinnovaties leiden, als gevolg van de gekozen veranderstrategie, zelden tot verandering in de onderwijsuitvoering. Om de kennis over onderwijsinnovaties in de HU een stevige impuls te geven zijn we met 12 getalenteerde projectleiders gestart met een leerarrangement van een jaar. 11 en 12 september kwamen de 12 enthousiastelingen voor het eerst bij elkaar om te starten aan een jaar van intensief met elkaar en van elkaar leren over de rol van projectleiders in onderwijsinnovatietrajecten. Een ingewikkelde rol waarin veranderkunde, projectmanagement, onderwijskunde en de psychologie van de veranderaar centraal staat.

Het doel van de tweedaagse was community vorming (dag 1) en oriëntatie op de rol van de projectleider (dag 2). De tweedaagse mondde uit in een opzet van het leerarrangement voor het komende jaar, waarbij door de door ons gekozen werkvorm het eigenaarschap volledig bij de deelnemers zelf ligt. Het leerarrangement is gecreëerd op basis van taken van een projectleider onderwijsinnovatie, actuele theorie hierover en leervragen van de deelnemers. Bij het ontwerp van de tweedaagse hebben wij gebruik gemaakt van technieken van KAOS pilot, een hybride onderwijsdesign concept uit Denemarken

Lees meer in de blog.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Leiderschaps kompas

Tijdens de leergang senior projectleiderschap van Hogeschool Utrecht werd stilgestaan bij persoonlijk leiderschap. In dit kader zijn we gestart met het (her)ontdekken van onszelf als persoon en projectleider en hebben we een kompas ontwikkeld dat richting geeft aan onze ontwikkelroute...

Lees verder
Sturen in woelig water; hoe leid je complexe onderwijsinnovaties?

Tijdens het leerarrangement Senior Projectleider Onderwijsinnovatie leerden we met elkaar over de rol van leiders in onderwijsinnovatietrajecten. Een van de lessen was dat je als projectleider om moet kunnen gaan met complexiteit, ambiguïteit, maar ook met onzekerheden. De wereld verandert,...

Lees verder
26 juni – Masterclass Verandercanvas

Er zijn boeken vol geschreven over veranderkunde. Over wat je moet doen, waar je op moet letten en welke modellen je kunt toepassen. Maar hoe dan?! Bij die vraag zien Jelger Spijkerboer en Ewout Langenbarg (Goudsteen & Company) – nadat...

Lees verder
de gelukkige veranderaar

deelnemer leergang leiders in onderwijsinnovatie

Leiders in onderwijsinnovatie spelen een belangrijke rol bij het vrijmaken van ontwikkelenergie. Naast de concepten, modellen en instrumenten is vooral hun eigen handelen één van de belangrijkste verandertools van een onderwijsinnovatie. De kunst voor leiders is...

Lees verder