Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Leerarrangement voor senior projectleiders gestart

25-09-2017 - Remco Coppoolse

Onderwijsinnovaties leiden, als gevolg van de gekozen veranderstrategie, zelden tot verandering in de onderwijsuitvoering. Om de kennis over onderwijsinnovaties in de HU een stevige impuls te geven zijn we met 12 getalenteerde projectleiders gestart met een leerarrangement van een jaar. 11 en 12 september kwamen de 12 enthousiastelingen voor het eerst bij elkaar om te starten aan een jaar van intensief met elkaar en van elkaar leren over de rol van projectleiders in onderwijsinnovatietrajecten. Een ingewikkelde rol waarin veranderkunde, projectmanagement, onderwijskunde en de psychologie van de veranderaar centraal staat.

Het doel van de tweedaagse was community vorming (dag 1) en oriëntatie op de rol van de projectleider (dag 2). De tweedaagse mondde uit in een opzet van het leerarrangement voor het komende jaar, waarbij door de door ons gekozen werkvorm het eigenaarschap volledig bij de deelnemers zelf ligt. Het leerarrangement is gecreëerd op basis van taken van een projectleider onderwijsinnovatie, actuele theorie hierover en leervragen van de deelnemers. Bij het ontwerp van de tweedaagse hebben wij gebruik gemaakt van technieken van KAOS pilot, een hybride onderwijsdesign concept uit Denemarken

Lees meer in de blog.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Sturen in woelig water; hoe leid je complexe onderwijsinnovaties?

Tijdens het leerarrangement Senior Projectleider Onderwijsinnovatie leerden we met elkaar over de rol van leiders in onderwijsinnovatietrajecten. Een van de lessen was dat je als projectleider om moet kunnen gaan met complexiteit, ambiguïteit, maar ook met onzekerheden. De wereld verandert,...

Lees verder
Leerarrangement voor senior projectleiders gestart

Onderwijsinnovaties leiden, als gevolg van de gekozen veranderstrategie, zelden tot verandering in de onderwijsuitvoering. Om de kennis over onderwijsinnovaties in de HU een stevige impuls te geven zijn we met 12 getalenteerde projectleiders gestart met een leerarrangement van een jaar....

Lees verder
Cocreatie als duurzame energiebron voor de toekomst

Rene Butter en Renske Schamhart hebben voor Hogeschool Utrecht een mooi boekje geschreven over cocreatie: “Het C-woord, cocreatie, is een veelgebruikt woord. Je zou het bijna een B-woord, buzzword, kunnen noemen. Het is: een vorm van samenwerking waarbij alle deelnemers,...

Lees verder
Op ontdekkingstocht met opleidingsmanagers bij onderwijsinnovatie: design thinking deel 1

Binnen Hogeschool Utrecht zijn veel opleidingen bezig met onderwijsinnovaties. Complexe onderwijsinnovaties met een onvoorspelbaar verloop als gevolg van interactie tussen een veelheid aan betrokken actoren. Een van deze actoren is het management. Wat is de rol van een leidinggevende in...

Lees verder