Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Leerarrangement voor senior projectleiders gestart

25-09-2017 - Remco Coppoolse

Onderwijsinnovaties leiden, als gevolg van de gekozen veranderstrategie, zelden tot verandering in de onderwijsuitvoering. Om de kennis over onderwijsinnovaties in de HU een stevige impuls te geven zijn we met 12 getalenteerde projectleiders gestart met een leerarrangement van een jaar. 11 en 12 september kwamen de 12 enthousiastelingen voor het eerst bij elkaar om te starten aan een jaar van intensief met elkaar en van elkaar leren over de rol van projectleiders in onderwijsinnovatietrajecten. Een ingewikkelde rol waarin veranderkunde, projectmanagement, onderwijskunde en de psychologie van de veranderaar centraal staat.

Het doel van de tweedaagse was community vorming (dag 1) en oriëntatie op de rol van de projectleider (dag 2). De tweedaagse mondde uit in een opzet van het leerarrangement voor het komende jaar, waarbij door de door ons gekozen werkvorm het eigenaarschap volledig bij de deelnemers zelf ligt. Het leerarrangement is gecreëerd op basis van taken van een projectleider onderwijsinnovatie, actuele theorie hierover en leervragen van de deelnemers. Bij het ontwerp van de tweedaagse hebben wij gebruik gemaakt van technieken van KAOS pilot, een hybride onderwijsdesign concept uit Denemarken

Lees meer in de blog.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Leiderschaps kompas

Tijdens de leergang senior projectleiderschap van Hogeschool Utrecht werd stilgestaan bij persoonlijk leiderschap. In dit kader zijn we gestart met het (her)ontdekken van onszelf als persoon en projectleider en hebben we een kompas ontwikkeld dat richting geeft aan onze ontwikkelroute...

Lees verder
Proefschrift Remco Coppoolse – Werkregels voor innovatiemanagers

Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot de beoogde resultaten. Stagnatie in onderwijsinnovaties is een belangrijke oorzaak voor het uitblijven van resultaten. De stagnatie is het gevolg van twee kernproblemen in onderwijsinnovatie: (1) een lineaire basisredenering die geen recht doet aan het...

Lees verder
Dynamisch management in onderwijsinnovatie

Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot het beoogde resultaat. Een van de belangrijke oorzaken is de gekozen veranderstrategie. De dominante veranderstrategie, zeker in het hbo, is een lineaire benadering zoals een project-aanpak. Deze aanpak gaat voorbij aan de onovoorspelbaarheid van het...

Lees verder
Hackaton onderwijsinnovatie

In een Hackaton onderwijsinnovatie kansrijke prototypes gemaakt die helpen in onderwijsinnovaties. Resultaat: (1) Kaartspel om beelden af te stemmen tussen opdrachtgever en projectleider, (2) een heuze serious play/escape room voor projectleiders en (3) een app waarmee studenten zelf regie nemen...

Lees verder