Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Leerarrangement voor senior projectleiders gestart

25-09-2017 - Remco Coppoolse

Onderwijsinnovaties leiden, als gevolg van de gekozen veranderstrategie, zelden tot verandering in de onderwijsuitvoering. Om de kennis over onderwijsinnovaties in de HU een stevige impuls te geven zijn we met 12 getalenteerde projectleiders gestart met een leerarrangement van een jaar. 11 en 12 september kwamen de 12 enthousiastelingen voor het eerst bij elkaar om te starten aan een jaar van intensief met elkaar en van elkaar leren over de rol van projectleiders in onderwijsinnovatietrajecten. Een ingewikkelde rol waarin veranderkunde, projectmanagement, onderwijskunde en de psychologie van de veranderaar centraal staat.

Het doel van de tweedaagse was community vorming (dag 1) en oriëntatie op de rol van de projectleider (dag 2). De tweedaagse mondde uit in een opzet van het leerarrangement voor het komende jaar, waarbij door de door ons gekozen werkvorm het eigenaarschap volledig bij de deelnemers zelf ligt. Het leerarrangement is gecreëerd op basis van taken van een projectleider onderwijsinnovatie, actuele theorie hierover en leervragen van de deelnemers. Bij het ontwerp van de tweedaagse hebben wij gebruik gemaakt van technieken van KAOS pilot, een hybride onderwijsdesign concept uit Denemarken

Lees meer in de blog.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Dynamisch management in onderwijsinnovatie

Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot het beoogde resultaat. Een van de belangrijke oorzaken is de gekozen veranderstrategie. De dominante veranderstrategie, zeker in het hbo, is een lineaire benadering zoals een project-aanpak. Deze aanpak gaat voorbij aan de onovoorspelbaarheid van het...

Lees verder
Bouwstenen voor het organiseren van onderwijsinnovatie

Veel onderwijsinnovaties leiden niet tot de beoogde uitkomsten. Over de oorzaak van het uitblijven van de uitkomsten is nog geen eensluidendheid in de literatuur. Een van de verklaringen is dat vooraf niet goed is nagedacht over de organisatie van de...

Lees verder
Cocreatie als duurzame energiebron voor de toekomst

Rene Butter en Renske Schamhart hebben voor Hogeschool Utrecht een mooi boekje geschreven over cocreatie: “Het C-woord, cocreatie, is een veelgebruikt woord. Je zou het bijna een B-woord, buzzword, kunnen noemen. Het is: een vorm van samenwerking waarbij alle deelnemers,...

Lees verder
26 juni – Masterclass Verandercanvas

Er zijn boeken vol geschreven over veranderkunde. Over wat je moet doen, waar je op moet letten en welke modellen je kunt toepassen. Maar hoe dan?! Bij die vraag zien Jelger Spijkerboer en Ewout Langenbarg (Goudsteen & Company) – nadat...

Lees verder