Veel onderwijsinnovaties leiden niet tot de beoogde uitkomsten. Over de oorzaak van het uitblijven van de uitkomsten is nog geen eensluidendheid in de literatuur. Een van de verklaringen is dat vooraf niet goed is nagedacht over de organisatie van de situatie na de innovatie. Ben van der Hilst deed onderzoek naar implementatie van onderwijsinnovaties. Zijn vertrekpunt is dat onderwijsinnovaties onmogelijk te realiseren zijn vanwege de onmachtige verticale sturing en de onderbelichte horizontale samenwerking. Zijn stelling is: Het vrijmaken van ontwikkelenergie is natuurlijk belangrijk, maar de onderwijsinnovatie zakt na oplevering snel als een plumpudding ineen als je er geen skelet van de organisatiestructuur in maakt. Voor de ontwikkeling van dat skelet ontwikkelde van der Hilst (2017) een oriëntatiebasis. Tijdens een masterclass zet Ben zijn bouwstenen uiteen. De manier waarop deze betekenisvol kunnen zijn voor onderwijsinnovatie in het hbo wordt uitgewerkt in deze blog.
DIME – een veelbelovend alternatief in het leiden van complexe onderwijsinnovaties
Resultaten uit de Eapril workshop – Tartu, 2019
Remco Coppoolse & Sander Toby
1. Inleiding
Complexiteit van onderwijsinnovatie vraagt om een andere benadering voor innovatie dan tot nu toe gebruikelijk. De laatste 6...
Lees verderOnderwijsinnovaties leiden, als gevolg van de gekozen veranderstrategie, zelden tot verandering in de onderwijsuitvoering. Om de kennis over onderwijsinnovaties in de HU een stevige impuls te geven zijn we met 12 getalenteerde projectleiders gestart met een leerarrangement van een jaar....
Lees verderdeelnemer leergang leiders in onderwijsinnovatie
Leiders in onderwijsinnovatie spelen een belangrijke rol bij het vrijmaken van ontwikkelenergie. Naast de concepten, modellen en instrumenten is vooral hun eigen handelen één van de belangrijkste verandertools van een onderwijsinnovatie. De kunst voor leiders is...
Lees verderDIME – a promising alternative in managing complex innovation in education
Results of the Eapril workshop – Tartu, 2019
Remco Coppoolse & Sander Toby
1. Introduction
The complexity of educational innovation requires a different approach to innovation than has been customary so far. In...
Lees verder