Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Bouwstenen voor het organiseren van onderwijsinnovatie

26-10-2017 - Remco Coppoolse

Veel onderwijsinnovaties leiden niet tot de beoogde uitkomsten. Over de oorzaak van het uitblijven van de uitkomsten is nog geen eensluidendheid in de literatuur. Een van de verklaringen is dat vooraf niet goed is nagedacht over de organisatie van de situatie na de innovatie. Ben van der Hilst deed onderzoek naar implementatie van onderwijsinnovaties. Zijn vertrekpunt is dat onderwijsinnovaties onmogelijk te realiseren zijn vanwege de onmachtige verticale sturing en de onderbelichte horizontale samenwerking. Zijn stelling is: Het vrijmaken van ontwikkelenergie is natuurlijk belangrijk, maar de onderwijsinnovatie zakt na oplevering snel als een plumpudding ineen als je er geen skelet van de organisatiestructuur in maakt. Voor de ontwikkeling van dat skelet ontwikkelde van der Hilst (2017) een oriëntatiebasis. Tijdens een masterclass zet Ben zijn bouwstenen uiteen. De manier waarop deze betekenisvol kunnen zijn voor onderwijsinnovatie in het hbo wordt uitgewerkt in deze blog.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Leiderschaps kompas

Tijdens de leergang senior projectleiderschap van Hogeschool Utrecht werd stilgestaan bij persoonlijk leiderschap. In dit kader zijn we gestart met het (her)ontdekken van onszelf als persoon en projectleider en hebben we een kompas ontwikkeld dat richting geeft aan onze ontwikkelroute...

Lees verder
Dynamisch management in onderwijsinnovatie

Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot het beoogde resultaat. Een van de belangrijke oorzaken is de gekozen veranderstrategie. De dominante veranderstrategie, zeker in het hbo, is een lineaire benadering zoals een project-aanpak. Deze aanpak gaat voorbij aan de onovoorspelbaarheid van het...

Lees verder
Proefschrift Remco Coppoolse – Werkregels voor innovatiemanagers

Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot de beoogde resultaten. Stagnatie in onderwijsinnovaties is een belangrijke oorzaak voor het uitblijven van resultaten. De stagnatie is het gevolg van twee kernproblemen in onderwijsinnovatie: (1) een lineaire basisredenering die geen recht doet aan het...

Lees verder
Bouwstenen voor het organiseren van onderwijsinnovatie

Veel onderwijsinnovaties leiden niet tot de beoogde uitkomsten. Over de oorzaak van het uitblijven van de uitkomsten is nog geen eensluidendheid in de literatuur. Een van de verklaringen is dat vooraf niet goed is nagedacht over de organisatie van de...

Lees verder