Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Bouwstenen voor het organiseren van onderwijsinnovatie

26-10-2017 - Remco Coppoolse

Veel onderwijsinnovaties leiden niet tot de beoogde uitkomsten. Over de oorzaak van het uitblijven van de uitkomsten is nog geen eensluidendheid in de literatuur. Een van de verklaringen is dat vooraf niet goed is nagedacht over de organisatie van de situatie na de innovatie. Ben van der Hilst deed onderzoek naar implementatie van onderwijsinnovaties. Zijn vertrekpunt is dat onderwijsinnovaties onmogelijk te realiseren zijn vanwege de onmachtige verticale sturing en de onderbelichte horizontale samenwerking. Zijn stelling is: Het vrijmaken van ontwikkelenergie is natuurlijk belangrijk, maar de onderwijsinnovatie zakt na oplevering snel als een plumpudding ineen als je er geen skelet van de organisatiestructuur in maakt. Voor de ontwikkeling van dat skelet ontwikkelde van der Hilst (2017) een oriëntatiebasis. Tijdens een masterclass zet Ben zijn bouwstenen uiteen. De manier waarop deze betekenisvol kunnen zijn voor onderwijsinnovatie in het hbo wordt uitgewerkt in deze blog.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Laggards en windvanen, van stereotypering naar systemisch kijken in complexe onderwijsinnovaties

“In mijn team zitten twee collega’s die niet mee willen. Ze komen steeds terug op eerder genomen beslissingen en liggen eigenlijk voortdurend dwars tijdens deze innovatie. Ik heb geen idee wat ik met ze aan moet en ik vind dat...

Lees verder
Masterclass Complexiteit in verandering

Spannend! Vandaag zijn wij met onze opleiding de casus voor de masterclass die verzorgd wordt door Martine Maes van Interventures (www.martinemaes.nl, innovatie, interventie en avontuur). Het onderwerp van de masterclass is complexiteit in verandering. Nou, dat kun je wel...

Lees verder
Naar een veranderrepertoire voor complexe onderwijsinnovaties

Eerste ervaringen uit een gezamenlijk leertraject met 7 hogescholen 

Remco Coppoolse* & Ellen Kloet**

*Hogeschool Utrecht

**Windesheim


1. Onderwijsinnovatie in een VUCA-omgeving

 

Nederlandse hoger onderwijs is in ontwikkeling. 

Het hoger onderwijs in Nederland is begonnen aan fascinerende innovaties in onderwijs en leren. Learning analytics, gepersonaliseerde leerpaden,...

Lees verder
Dynamisch management in onderwijsinnovatie

Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot het beoogde resultaat. Een van de belangrijke oorzaken is de gekozen veranderstrategie. De dominante veranderstrategie, zeker in het hbo, is een lineaire benadering zoals een project-aanpak. Deze aanpak gaat voorbij aan de onovoorspelbaarheid van het...

Lees verder