Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Bouwstenen voor het organiseren van onderwijsinnovatie

26-10-2017 - Remco Coppoolse

Veel onderwijsinnovaties leiden niet tot de beoogde uitkomsten. Over de oorzaak van het uitblijven van de uitkomsten is nog geen eensluidendheid in de literatuur. Een van de verklaringen is dat vooraf niet goed is nagedacht over de organisatie van de situatie na de innovatie. Ben van der Hilst deed onderzoek naar implementatie van onderwijsinnovaties. Zijn vertrekpunt is dat onderwijsinnovaties onmogelijk te realiseren zijn vanwege de onmachtige verticale sturing en de onderbelichte horizontale samenwerking. Zijn stelling is: Het vrijmaken van ontwikkelenergie is natuurlijk belangrijk, maar de onderwijsinnovatie zakt na oplevering snel als een plumpudding ineen als je er geen skelet van de organisatiestructuur in maakt. Voor de ontwikkeling van dat skelet ontwikkelde van der Hilst (2017) een oriëntatiebasis. Tijdens een masterclass zet Ben zijn bouwstenen uiteen. De manier waarop deze betekenisvol kunnen zijn voor onderwijsinnovatie in het hbo wordt uitgewerkt in deze blog.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Onderwijsinnovatie in netwerkorganisatie: de ShoulderCommunity

Samenwerking met verschillende stakeholders is vanuit het perspectief van de innovatiemanager een ingewikkeld gebeuren. Interactie tussen een veelheid aan betrokkenen maakt het verloop tamelijk onvoorspelbaar en veel van deze onderwijsinnovaties stranden voortijdig. Echter, er zijn ook voorbeelden waarin innovatie met...

Lees verder
design thinking voor onderwijskundig leiderschap

Vanuit ons netwerk Onderwijskundig leiderschap onderzoeken we middels Design Thinking hoe we leidinggevenden kunnen ondersteunen bij onderwijsinnovatie. 


Zie hier een inkijkje in ons proces. 


https://youtu.be/mqPFs_dEtRc



...

Lees verder
Digitaal veranderkundig onderzoek

Al enige tijd ben ik vanuit TLN  als adviseur betrokken bij het onderwijsinnovatietraject Betabreed van Instituut Archimedes van de HU. Binnen Betabreed wordt opleidingsoverstijgend gewerkt aan een Betabreed-profiel. Concreet wordt gezamenlijk onderwijs ontwikkeld voor de beta-lerarenopleidingen. Het verloop...

Lees verder
Laggards en windvanen, van stereotypering naar systemisch kijken in complexe onderwijsinnovaties

“In mijn team zitten twee collega’s die niet mee willen. Ze komen steeds terug op eerder genomen beslissingen en liggen eigenlijk voortdurend dwars tijdens deze innovatie. Ik heb geen idee wat ik met ze aan moet en ik vind dat...

Lees verder