Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Bouwstenen voor het organiseren van onderwijsinnovatie

26-10-2017 - Remco Coppoolse

Veel onderwijsinnovaties leiden niet tot de beoogde uitkomsten. Over de oorzaak van het uitblijven van de uitkomsten is nog geen eensluidendheid in de literatuur. Een van de verklaringen is dat vooraf niet goed is nagedacht over de organisatie van de situatie na de innovatie. Ben van der Hilst deed onderzoek naar implementatie van onderwijsinnovaties. Zijn vertrekpunt is dat onderwijsinnovaties onmogelijk te realiseren zijn vanwege de onmachtige verticale sturing en de onderbelichte horizontale samenwerking. Zijn stelling is: Het vrijmaken van ontwikkelenergie is natuurlijk belangrijk, maar de onderwijsinnovatie zakt na oplevering snel als een plumpudding ineen als je er geen skelet van de organisatiestructuur in maakt. Voor de ontwikkeling van dat skelet ontwikkelde van der Hilst (2017) een oriëntatiebasis. Tijdens een masterclass zet Ben zijn bouwstenen uiteen. De manier waarop deze betekenisvol kunnen zijn voor onderwijsinnovatie in het hbo wordt uitgewerkt in deze blog.

Reacties

Mogelijk ook interessant

artikel blad projectie van IPMA

Remco en Sander schreven een artikel voor het blad Projectie van IPMA.nl over hoe het Dynamisch innovatiemanagement (DIMO) een alternatief kijkvenster kan bieden op het proces van onderwijsinnovatie. Het artikel is hier te vinden:


https://projectie.ipma.nl/premium-2019-6/research-premium/

...

Lees verder
Op ontdekkingstocht met opleidingsmanagers bij onderwijsinnovatie: design thinking deel 2

Dit is deel twee in de reeks: op ontdekkingstocht met opleidingsmanagers bij onderwijsinnovatie. Een ontdekkingstocht gericht op lastigheden en oplossingen die lijnmanagers in onderwijsinnovatie ervaren. De methodiek van design thinking helpt ons in deze ontdekkingstocht. In onze eerste blog hebben...

Lees verder
Laggards en windvanen, van stereotypering naar systemisch kijken in complexe onderwijsinnovaties

“In mijn team zitten twee collega’s die niet mee willen. Ze komen steeds terug op eerder genomen beslissingen en liggen eigenlijk voortdurend dwars tijdens deze innovatie. Ik heb geen idee wat ik met ze aan moet en ik vind dat...

Lees verder
Masterclass Tanja Enninga: armchair traveling, the innovation journey

Tanja Enninga gaf op dinsdag 22 januari een masterclass over haar recent afgeronde promotieonderzoek "Armchair Travelling the Innovation Journey". Zij deed onderzoek naar de verschillende aspecten die een innovatieprojectleider moet leiden, sturen, verdragen en waartussen zij moet laveren. Zij vertelde...

Lees verder