Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Podcastserie De verandermaten, aflevering 1

10-05-2021 - Sander Toby, Josca Snoei, Fedde Kloppenburg

Als veranderaars in het onderwijs leren wij elke dag. We hebben daarom besloten om dat wat wij leren met een breder publiek te delen en daar zelf ook weer van te leren. We zijn daarom gestart met een nieuwe podcastserie: De Verandermaten.

De allereerste aflevering staat live. Hij gaat over de ontwerpgerichte en de ontwikkelgerichte benadering van veranderen. In het onderwijs zien we vaak dat innovaties aangepakt worden met een ontwerpgerichte benadering. Maar zijn er ook andere manieren om dat te doen? Welke benadering werkt wanneer het best en hoe pak je het aan?

Onze podcast is te luisteren op de onderstaande link en op de meeste podcast platformen:

https://anchor.fm/verandermaten/episodes/Ontwerpen-of-ontwikkelen-ev04i0

Reacties

Mogelijk ook interessant

Wendbaar werken is meer dan een pizzasessie

Carlijn Hoedemaker en Anne Nienhuis zijn zo'n drie jaar geleden gestart met hun pionierstocht van agile werken binnen het hoger onderwijs. Carlijn werd vorige week geinterviewd door Trajectum, het onafhankelijk journalistiek platform van Hogeschool Utrecht. Ze geeft in het interview...

Lees verder
De kracht van de tegenspraak

De afgelopen tijd hebben we de werkvorm contemplatieve dialoog veelvuldig gebruikt binnen de HU. In acht verschillende opleidingen hebben we deze werkvorm toegepast met veelal mooie resultat

Lees verder
Laggards en windvanen, van stereotypering naar systemisch kijken in complexe onderwijsinnovaties

“In mijn team zitten twee collega’s die niet mee willen. Ze komen steeds terug op eerder genomen beslissingen en liggen eigenlijk voortdurend dwars tijdens deze innovatie. Ik heb geen idee wat ik met ze aan moet en ik vind dat...

Lees verder
Onderwijsinnovatie in netwerkorganisatie: de ShoulderCommunity

Samenwerking met verschillende stakeholders is vanuit het perspectief van de innovatiemanager een ingewikkeld gebeuren. Interactie tussen een veelheid aan betrokkenen maakt het verloop tamelijk onvoorspelbaar en veel van deze onderwijsinnovaties stranden voortijdig. Echter, er zijn ook voorbeelden waarin innovatie met...

Lees verder