Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Stakeholders in dynamische onderwijsinnovaties

17-11-2017 - Remco Coppoolse

Een van de oorzaken dat onderwijsinnovaties vaak niet leiden tot de beoogde resultaten is, dat het spel tussen betrokken actoren zodanig complex is, dat het verloop van de onderwijsinnovatie nauwelijks is te reguleren. De stakeholderanalyse, waarmee de innovatiemanager het actorenveld in kaart brengt, biedt handvatten om te duiden vanuit welke hoek welke invloed is te verwachten. Echter, niet eerder is beschreven hoe die stakeholderanalyse ook kan passen in meer dynamische aanpakken van onderwijsinnovatie, waarbij de interactie tussen actoren het uitgangspunt is. In deze blog is beschreven hoe de stakeholderanalyse kan worden ingezet in onderwijsinnovatie die aangevolgen wordt met de scrummethode.

Reacties

Mogelijk ook interessant

de gelukkige veranderaar

deelnemer leergang leiders in onderwijsinnovatie

Leiders in onderwijsinnovatie spelen een belangrijke rol bij het vrijmaken van ontwikkelenergie. Naast de concepten, modellen en instrumenten is vooral hun eigen handelen één van de belangrijkste verandertools van een onderwijsinnovatie. De kunst voor leiders is...

Lees verder
Paarse krokodil, beer en olifant. Onderwijsinnovatie is in het pand!

Afgelopen week was het HU Onderwijsfestival. Vanuit het netwerk Onderwijskundig Leiderschap (programma onderwijsinnovatie) hebben we ons veelvuldig laten zien. We gaven verschillende workshops om onze ervaringen en inzichten van onderwijsinnovaties van het afgelopen jaar te delen. Daarnaast haalden we...

Lees verder
26 juni – Masterclass Verandercanvas

Er zijn boeken vol geschreven over veranderkunde. Over wat je moet doen, waar je op moet letten en welke modellen je kunt toepassen. Maar hoe dan?! Bij die vraag zien Jelger Spijkerboer en Ewout Langenbarg (Goudsteen & Company) – nadat...

Lees verder

...

Lees verder