Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Wie is de DJ? Mengpaneel voor onderwijsinnovatie

17-12-2019 - Remco Coppoolse & Ellen Kloet

De mismatch tussen de dominante lineaire veranderstrategie in de complexiteit van onderwijsinnovatie is een veelgehoorde uitleg van problemen in het innovatieproces. Betrokkenen bij grootschalige onderwijsinnovaties van vier hogescholen (NHL Stenden, Haagse Hogeschool, Windesheim en Hogeschool Utrecht) organiseerden een leerreis waarin ze wilden leren over het benaderen van deze complexe innovaties en welke aanknopingspunten er zijn om het verloop van onderwijsinnovaties te beïnvloeden. 

n van de opbrengsten van deze leerreis was een mengpaneel voor onderwijsinnovaties. De deelnemers bogen zich over de gehanteerde veranderstrategieën in vier de hogescholen en ontdekten dat er verschillende knoppen waren waaraan kan worden gedraaid. Waar de ene hogeschool een duidelijker sturing had vanuit directie, zijn andere hogescholen gestart bij de initiatieven van professionals in de onderwijspraktijk. Een andere knop was het vertrekpunt van de innovatie, de droom of de realiteit. Zonder dat we een norm hanteerden, alle vier de innovaties waren tenslotte op onderdelen zeer succesvol en kende ook kanttekeningen, ontstond een beeld van een mengpaneel met vijf schuifjes die je als veranderaar kunt bedienen om het innovatieproces te beïnvloeden. Doordenkend op het beeld van het mengpaneel ontstond de vraag: wie zit er aan de knoppen. Of who is the DJ?  

De manier waarop het mengpaneel totstand is gekomen, de uitleg van de schuifjes, en wie de schuifjes bedient (who is the DJ?) en welke gevolgen dat heeft werkten we uit in het congrespaper dat we in december 2019 presenteerden op de Society for Research in Higher Education Conference in Wales.   

Reacties

Mogelijk ook interessant

Paarse krokodil, beer en olifant. Onderwijsinnovatie is in het pand!

Afgelopen week was het HU Onderwijsfestival. Vanuit het netwerk Onderwijskundig Leiderschap (programma onderwijsinnovatie) hebben we ons veelvuldig laten zien. We gaven verschillende workshops om onze ervaringen en inzichten van onderwijsinnovaties van het afgelopen jaar te delen. Daarnaast haalden we...

Lees verder
Op ontdekkingstocht met opleidingsmanagers bij onderwijsinnovatie: design thinking deel 2

Dit is deel twee in de reeks: op ontdekkingstocht met opleidingsmanagers bij onderwijsinnovatie. Een ontdekkingstocht gericht op lastigheden en oplossingen die lijnmanagers in onderwijsinnovatie ervaren. De methodiek van design thinking helpt ons in deze ontdekkingstocht. In onze eerste blog hebben...

Lees verder
Continu verbeteren in onderwijsinnovatie is als spelen met Barbies...

Astrid Prins*, Josca Snoei**, Remco Coppoolse**

* Senior beleids dviseur UMC-U

** Consultants teaching & Learning Network HU


“Wat heb jij vandaag gedaan op je werk? In plaats van het gebruikelijke antwoord van vergaderen, colleges geven, studenten begeleiden was het antwoord deze keer...

Lees verder
Bouwstenen voor het organiseren van onderwijsinnovatie

Veel onderwijsinnovaties leiden niet tot de beoogde uitkomsten. Over de oorzaak van het uitblijven van de uitkomsten is nog geen eensluidendheid in de literatuur. Een van de verklaringen is dat vooraf niet goed is nagedacht over de organisatie van de...

Lees verder