Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Wie is de DJ? Mengpaneel voor onderwijsinnovatie

17-12-2019 - Remco Coppoolse & Ellen Kloet

De mismatch tussen de dominante lineaire veranderstrategie in de complexiteit van onderwijsinnovatie is een veelgehoorde uitleg van problemen in het innovatieproces. Betrokkenen bij grootschalige onderwijsinnovaties van vier hogescholen (NHL Stenden, Haagse Hogeschool, Windesheim en Hogeschool Utrecht) organiseerden een leerreis waarin ze wilden leren over het benaderen van deze complexe innovaties en welke aanknopingspunten er zijn om het verloop van onderwijsinnovaties te beïnvloeden. 

n van de opbrengsten van deze leerreis was een mengpaneel voor onderwijsinnovaties. De deelnemers bogen zich over de gehanteerde veranderstrategieën in vier de hogescholen en ontdekten dat er verschillende knoppen waren waaraan kan worden gedraaid. Waar de ene hogeschool een duidelijker sturing had vanuit directie, zijn andere hogescholen gestart bij de initiatieven van professionals in de onderwijspraktijk. Een andere knop was het vertrekpunt van de innovatie, de droom of de realiteit. Zonder dat we een norm hanteerden, alle vier de innovaties waren tenslotte op onderdelen zeer succesvol en kende ook kanttekeningen, ontstond een beeld van een mengpaneel met vijf schuifjes die je als veranderaar kunt bedienen om het innovatieproces te beïnvloeden. Doordenkend op het beeld van het mengpaneel ontstond de vraag: wie zit er aan de knoppen. Of who is the DJ?  

De manier waarop het mengpaneel totstand is gekomen, de uitleg van de schuifjes, en wie de schuifjes bedient (who is the DJ?) en welke gevolgen dat heeft werkten we uit in het congrespaper dat we in december 2019 presenteerden op de Society for Research in Higher Education Conference in Wales.   

Reacties

Mogelijk ook interessant

Stakeholders in dynamische onderwijsinnovaties

Een van de oorzaken dat onderwijsinnovaties vaak niet leiden tot de beoogde resultaten is, dat het spel tussen betrokken actoren zodanig complex is, dat het verloop van de onderwijsinnovatie nauwelijks is te reguleren. De stakeholderanalyse, waarmee de innovatiemanager het actorenveld...

Lees verder
Let the game begin! Spelen in onderwijsinnovaties

Stuck in an innovation you can’t get out of

Een groep ontwikkelaars werkt aan een onderwijsinnovatie. Ze hebben een ontwikkelopdracht gekregen vanuit de projectorganisatie en gaan daar in eerste instantie met veel enthousiasme mee aan de slag. Er ontstaan individueel prachtige...

Lees verder
Digitaal veranderkundig onderzoek

Al enige tijd ben ik vanuit TLN  als adviseur betrokken bij het onderwijsinnovatietraject Betabreed van Instituut Archimedes van de HU. Binnen Betabreed wordt opleidingsoverstijgend gewerkt aan een Betabreed-profiel. Concreet wordt gezamenlijk onderwijs ontwikkeld voor de beta-lerarenopleidingen. Het verloop...

Lees verder
4 lessen voor een goed gesprek over veranderen

“Dit duurt veel te lang, we moeten tempo maken.” “participatie is goed, maar soms moet je ook gewoon doorzetten. Laten we nu gewoon samen bedenken wat de volgende stap is”. “Ken je dat boekje niet? Gedoe komt er toch? Weerstand...

Lees verder