Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Wie is de DJ? Mengpaneel voor onderwijsinnovatie

17-12-2019 - Remco Coppoolse & Ellen Kloet

De mismatch tussen de dominante lineaire veranderstrategie in de complexiteit van onderwijsinnovatie is een veelgehoorde uitleg van problemen in het innovatieproces. Betrokkenen bij grootschalige onderwijsinnovaties van vier hogescholen (NHL Stenden, Haagse Hogeschool, Windesheim en Hogeschool Utrecht) organiseerden een leerreis waarin ze wilden leren over het benaderen van deze complexe innovaties en welke aanknopingspunten er zijn om het verloop van onderwijsinnovaties te beïnvloeden. 

n van de opbrengsten van deze leerreis was een mengpaneel voor onderwijsinnovaties. De deelnemers bogen zich over de gehanteerde veranderstrategieën in vier de hogescholen en ontdekten dat er verschillende knoppen waren waaraan kan worden gedraaid. Waar de ene hogeschool een duidelijker sturing had vanuit directie, zijn andere hogescholen gestart bij de initiatieven van professionals in de onderwijspraktijk. Een andere knop was het vertrekpunt van de innovatie, de droom of de realiteit. Zonder dat we een norm hanteerden, alle vier de innovaties waren tenslotte op onderdelen zeer succesvol en kende ook kanttekeningen, ontstond een beeld van een mengpaneel met vijf schuifjes die je als veranderaar kunt bedienen om het innovatieproces te beïnvloeden. Doordenkend op het beeld van het mengpaneel ontstond de vraag: wie zit er aan de knoppen. Of who is the DJ?  

De manier waarop het mengpaneel totstand is gekomen, de uitleg van de schuifjes, en wie de schuifjes bedient (who is the DJ?) en welke gevolgen dat heeft werkten we uit in het congrespaper dat we in december 2019 presenteerden op de Society for Research in Higher Education Conference in Wales.   

Reacties

Mogelijk ook interessant

Laggards en windvanen, van stereotypering naar systemisch kijken in complexe onderwijsinnovaties

“In mijn team zitten twee collega’s die niet mee willen. Ze komen steeds terug op eerder genomen beslissingen en liggen eigenlijk voortdurend dwars tijdens deze innovatie. Ik heb geen idee wat ik met ze aan moet en ik vind dat...

Lees verder
DIME - Results of the Eapril workshop – Tartu, 2019

DIME – a promising alternative in managing complex innovation in education

Results of the Eapril workshop – Tartu, 2019

Remco Coppoolse & Sander Toby

 

1. Introduction

The complexity of educational innovation requires a different approach to innovation than has been customary so far. In...

Lees verder
Let the game begin! Spelen in onderwijsinnovaties

Stuck in an innovation you can’t get out of

Een groep ontwikkelaars werkt aan een onderwijsinnovatie. Ze hebben een ontwikkelopdracht gekregen vanuit de projectorganisatie en gaan daar in eerste instantie met veel enthousiasme mee aan de slag. Er ontstaan individueel prachtige...

Lees verder
Masterclass Complexiteit in verandering

Spannend! Vandaag zijn wij met onze opleiding de casus voor de masterclass die verzorgd wordt door Martine Maes van Interventures (www.martinemaes.nl, innovatie, interventie en avontuur). Het onderwerp van de masterclass is complexiteit in verandering. Nou, dat kun je wel...

Lees verder