Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Wie is de DJ? Mengpaneel voor onderwijsinnovatie

17-12-2019 - Remco Coppoolse & Ellen Kloet

De mismatch tussen de dominante lineaire veranderstrategie in de complexiteit van onderwijsinnovatie is een veelgehoorde uitleg van problemen in het innovatieproces. Betrokkenen bij grootschalige onderwijsinnovaties van vier hogescholen (NHL Stenden, Haagse Hogeschool, Windesheim en Hogeschool Utrecht) organiseerden een leerreis waarin ze wilden leren over het benaderen van deze complexe innovaties en welke aanknopingspunten er zijn om het verloop van onderwijsinnovaties te beïnvloeden. 

n van de opbrengsten van deze leerreis was een mengpaneel voor onderwijsinnovaties. De deelnemers bogen zich over de gehanteerde veranderstrategieën in vier de hogescholen en ontdekten dat er verschillende knoppen waren waaraan kan worden gedraaid. Waar de ene hogeschool een duidelijker sturing had vanuit directie, zijn andere hogescholen gestart bij de initiatieven van professionals in de onderwijspraktijk. Een andere knop was het vertrekpunt van de innovatie, de droom of de realiteit. Zonder dat we een norm hanteerden, alle vier de innovaties waren tenslotte op onderdelen zeer succesvol en kende ook kanttekeningen, ontstond een beeld van een mengpaneel met vijf schuifjes die je als veranderaar kunt bedienen om het innovatieproces te beïnvloeden. Doordenkend op het beeld van het mengpaneel ontstond de vraag: wie zit er aan de knoppen. Of who is the DJ?  

De manier waarop het mengpaneel totstand is gekomen, de uitleg van de schuifjes, en wie de schuifjes bedient (who is the DJ?) en welke gevolgen dat heeft werkten we uit in het congrespaper dat we in december 2019 presenteerden op de Society for Research in Higher Education Conference in Wales.   

Reacties

Mogelijk ook interessant

Sturen in woelig water; hoe leid je complexe onderwijsinnovaties?

Tijdens het leerarrangement Senior Projectleider Onderwijsinnovatie leerden we met elkaar over de rol van leiders in onderwijsinnovatietrajecten. Een van de lessen was dat je als projectleider om moet kunnen gaan met complexiteit, ambiguïteit, maar ook met onzekerheden. De wereld verandert,...

Lees verder
Bouwstenen voor het organiseren van onderwijsinnovatie

Veel onderwijsinnovaties leiden niet tot de beoogde uitkomsten. Over de oorzaak van het uitblijven van de uitkomsten is nog geen eensluidendheid in de literatuur. Een van de verklaringen is dat vooraf niet goed is nagedacht over de organisatie van de...

Lees verder
Cocreatie als duurzame energiebron voor de toekomst

Rene Butter en Renske Schamhart hebben voor Hogeschool Utrecht een mooi boekje geschreven over cocreatie: “Het C-woord, cocreatie, is een veelgebruikt woord. Je zou het bijna een B-woord, buzzword, kunnen noemen. Het is: een vorm van samenwerking waarbij alle deelnemers,...

Lees verder
26 juni – Masterclass Verandercanvas

Er zijn boeken vol geschreven over veranderkunde. Over wat je moet doen, waar je op moet letten en welke modellen je kunt toepassen. Maar hoe dan?! Bij die vraag zien Jelger Spijkerboer en Ewout Langenbarg (Goudsteen & Company) – nadat...

Lees verder