Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Wie is de DJ? Mengpaneel voor onderwijsinnovatie

17-12-2019 - Remco Coppoolse & Ellen Kloet

De mismatch tussen de dominante lineaire veranderstrategie in de complexiteit van onderwijsinnovatie is een veelgehoorde uitleg van problemen in het innovatieproces. Betrokkenen bij grootschalige onderwijsinnovaties van vier hogescholen (NHL Stenden, Haagse Hogeschool, Windesheim en Hogeschool Utrecht) organiseerden een leerreis waarin ze wilden leren over het benaderen van deze complexe innovaties en welke aanknopingspunten er zijn om het verloop van onderwijsinnovaties te beïnvloeden. 

n van de opbrengsten van deze leerreis was een mengpaneel voor onderwijsinnovaties. De deelnemers bogen zich over de gehanteerde veranderstrategieën in vier de hogescholen en ontdekten dat er verschillende knoppen waren waaraan kan worden gedraaid. Waar de ene hogeschool een duidelijker sturing had vanuit directie, zijn andere hogescholen gestart bij de initiatieven van professionals in de onderwijspraktijk. Een andere knop was het vertrekpunt van de innovatie, de droom of de realiteit. Zonder dat we een norm hanteerden, alle vier de innovaties waren tenslotte op onderdelen zeer succesvol en kende ook kanttekeningen, ontstond een beeld van een mengpaneel met vijf schuifjes die je als veranderaar kunt bedienen om het innovatieproces te beïnvloeden. Doordenkend op het beeld van het mengpaneel ontstond de vraag: wie zit er aan de knoppen. Of who is the DJ?  

De manier waarop het mengpaneel totstand is gekomen, de uitleg van de schuifjes, en wie de schuifjes bedient (who is the DJ?) en welke gevolgen dat heeft werkten we uit in het congrespaper dat we in december 2019 presenteerden op de Society for Research in Higher Education Conference in Wales.   

Reacties

Mogelijk ook interessant

Naar een veranderrepertoire voor complexe onderwijsinnovaties

Eerste ervaringen uit een gezamenlijk leertraject met 7 hogescholen 

Remco Coppoolse* & Ellen Kloet**

*Hogeschool Utrecht

**Windesheim


1. Onderwijsinnovatie in een VUCA-omgeving

 

Nederlandse hoger onderwijs is in ontwikkeling. 

Het hoger onderwijs in Nederland is begonnen aan fascinerende innovaties in onderwijs en leren. Learning analytics, gepersonaliseerde leerpaden,...

Lees verder
Paarse krokodil, beer en olifant. Onderwijsinnovatie is in het pand!

Afgelopen week was het HU Onderwijsfestival. Vanuit het netwerk Onderwijskundig Leiderschap (programma onderwijsinnovatie) hebben we ons veelvuldig laten zien. We gaven verschillende workshops om onze ervaringen en inzichten van onderwijsinnovaties van het afgelopen jaar te delen. Daarnaast haalden we...

Lees verder
Projectopdracht of veranderopgave?

De laatste weken ben ik betrokken geraakt bij twee gezondheidszorgopleidingen met een mooie ambitie: vernieuwend onderwijs ontwerpen, en waar mogelijk met elkaar integreren. Ik ondersteun twee projectleiders in hun worsteling om hun project te laten slagen, te midden van tegengestelde...

Lees verder
Innovatiekracht van teams als verandermotor in onderwijsinnovatie

Uitnodiging

De innovatiekracht in teams lijkt een belangrijk element in het succes van onderwijsinnovaties. We starten een pilot bij een tweetal teams om hen te helpen hun innovatiekracht verder te ontwikkelen en om  inzicht te ontwikkelen in de onderliggende patronen en...

Lees verder