Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot het beoogde resultaat. Een van de belangrijke oorzaken is de gekozen veranderstrategie. De dominante veranderstrategie, zeker in het hbo, is een lineaire benadering zoals een project-aanpak. Deze aanpak gaat voorbij aan de onovoorspelbaarheid van het verloop van onderwijsinnovatie als gevolg van de interactie tussen een veelheid aan betrokken actoren. In het proefschrift van Remco Coppoolse, dat nu voorligt ter beoordeling, wordt een model ontworpen waarmee leiders onderwijsinnovaties kunnen benaderen met een aanpak die veel beter recht doet aan de dynamiek in onderwijsinnovatie als gevolg van de interactie tussen alle betrokkenen. dat mode, een oriëntatiebasis genoemd,wordt in deze blog uitgewerkt.
DIME – een veelbelovend alternatief in het leiden van complexe onderwijsinnovaties
Resultaten uit de Eapril workshop – Tartu, 2019
Remco Coppoolse & Sander Toby
1. Inleiding
Complexiteit van onderwijsinnovatie vraagt om een andere benadering voor innovatie dan tot nu toe gebruikelijk. De laatste 6...
Lees verderdeelnemer leergang leiders in onderwijsinnovatie
Leiders in onderwijsinnovatie spelen een belangrijke rol bij het vrijmaken van ontwikkelenergie. Naast de concepten, modellen en instrumenten is vooral hun eigen handelen één van de belangrijkste verandertools van een onderwijsinnovatie. De kunst voor leiders is...
Lees verderDIME – a promising alternative in managing complex innovation in education
Results of the Eapril workshop – Tartu, 2019
Remco Coppoolse & Sander Toby
1. Introduction
The complexity of educational innovation requires a different approach to innovation than has been customary so far. In...
Lees verderDe laatste weken ben ik betrokken geraakt bij twee gezondheidszorgopleidingen met een mooie ambitie: vernieuwend onderwijs ontwerpen, en waar mogelijk met elkaar integreren. Ik ondersteun twee projectleiders in hun worsteling om hun project te laten slagen, te midden van tegengestelde...
Lees verder