Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Dynamisch management in onderwijsinnovatie

27-11-2017 - Remco Coppoolse

Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot het beoogde resultaat. Een van de belangrijke oorzaken is de gekozen veranderstrategie. De dominante veranderstrategie, zeker in het hbo, is een lineaire benadering zoals een project-aanpak. Deze aanpak gaat voorbij aan de onovoorspelbaarheid van het verloop van onderwijsinnovatie als gevolg van de interactie tussen een veelheid aan betrokken actoren. In het proefschrift van Remco Coppoolse, dat nu voorligt ter beoordeling, wordt een model ontworpen waarmee leiders onderwijsinnovaties kunnen benaderen met een aanpak die veel beter recht doet aan de dynamiek in onderwijsinnovatie als gevolg van de interactie tussen alle betrokkenen. dat mode, een oriëntatiebasis genoemd,wordt in deze blog uitgewerkt.

Reacties

Mogelijk ook interessant

26 juni – Masterclass Verandercanvas

Er zijn boeken vol geschreven over veranderkunde. Over wat je moet doen, waar je op moet letten en welke modellen je kunt toepassen. Maar hoe dan?! Bij die vraag zien Jelger Spijkerboer en Ewout Langenbarg (Goudsteen & Company) – nadat...

Lees verder
Wie is de DJ? Mengpaneel voor onderwijsinnovatie

De mismatch tussen de dominante lineaire veranderstrategie in de complexiteit van onderwijsinnovatie is een veelgehoorde uitleg van problemen in het innovatieproces. Betrokkenen bij grootschalige onderwijsinnovaties van vier hogescholen (NHL Stenden, Haagse Hogeschool, Windesheim en 

Lees verder
Stakeholders in dynamische onderwijsinnovaties

Een van de oorzaken dat onderwijsinnovaties vaak niet leiden tot de beoogde resultaten is, dat het spel tussen betrokken actoren zodanig complex is, dat het verloop van de onderwijsinnovatie nauwelijks is te reguleren. De stakeholderanalyse, waarmee de innovatiemanager het actorenveld...

Lees verder
Hackaton onderwijsinnovatie

In een Hackaton onderwijsinnovatie kansrijke prototypes gemaakt die helpen in onderwijsinnovaties. Resultaat: (1) Kaartspel om beelden af te stemmen tussen opdrachtgever en projectleider, (2) een heuze serious play/escape room voor projectleiders en (3) een app waarmee studenten zelf regie nemen...

Lees verder