Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Dynamisch management in onderwijsinnovatie

27-11-2017 - Remco Coppoolse

Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot het beoogde resultaat. Een van de belangrijke oorzaken is de gekozen veranderstrategie. De dominante veranderstrategie, zeker in het hbo, is een lineaire benadering zoals een project-aanpak. Deze aanpak gaat voorbij aan de onovoorspelbaarheid van het verloop van onderwijsinnovatie als gevolg van de interactie tussen een veelheid aan betrokken actoren. In het proefschrift van Remco Coppoolse, dat nu voorligt ter beoordeling, wordt een model ontworpen waarmee leiders onderwijsinnovaties kunnen benaderen met een aanpak die veel beter recht doet aan de dynamiek in onderwijsinnovatie als gevolg van de interactie tussen alle betrokkenen. dat mode, een oriëntatiebasis genoemd,wordt in deze blog uitgewerkt.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Stakeholders in dynamische onderwijsinnovaties

Een van de oorzaken dat onderwijsinnovaties vaak niet leiden tot de beoogde resultaten is, dat het spel tussen betrokken actoren zodanig complex is, dat het verloop van de onderwijsinnovatie nauwelijks is te reguleren. De stakeholderanalyse, waarmee de innovatiemanager het actorenveld...

Lees verder
Projectopdracht of veranderopgave?

De laatste weken ben ik betrokken geraakt bij twee gezondheidszorgopleidingen met een mooie ambitie: vernieuwend onderwijs ontwerpen, en waar mogelijk met elkaar integreren. Ik ondersteun twee projectleiders in hun worsteling om hun project te laten slagen, te midden van tegengestelde...

Lees verder
4 lessen voor een goed gesprek over veranderen

“Dit duurt veel te lang, we moeten tempo maken.” “participatie is goed, maar soms moet je ook gewoon doorzetten. Laten we nu gewoon samen bedenken wat de volgende stap is”. “Ken je dat boekje niet? Gedoe komt er toch? Weerstand...

Lees verder
Wendbaar werken is meer dan een pizzasessie

Carlijn Hoedemaker en Anne Nienhuis zijn zo'n drie jaar geleden gestart met hun pionierstocht van agile werken binnen het hoger onderwijs. Carlijn werd vorige week geinterviewd door Trajectum, het onafhankelijk journalistiek platform van Hogeschool Utrecht. Ze geeft in het interview...

Lees verder