Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Dynamisch management in onderwijsinnovatie

27-11-2017 - Remco Coppoolse

Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot het beoogde resultaat. Een van de belangrijke oorzaken is de gekozen veranderstrategie. De dominante veranderstrategie, zeker in het hbo, is een lineaire benadering zoals een project-aanpak. Deze aanpak gaat voorbij aan de onovoorspelbaarheid van het verloop van onderwijsinnovatie als gevolg van de interactie tussen een veelheid aan betrokken actoren. In het proefschrift van Remco Coppoolse, dat nu voorligt ter beoordeling, wordt een model ontworpen waarmee leiders onderwijsinnovaties kunnen benaderen met een aanpak die veel beter recht doet aan de dynamiek in onderwijsinnovatie als gevolg van de interactie tussen alle betrokkenen. dat mode, een oriëntatiebasis genoemd,wordt in deze blog uitgewerkt.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Wie is de DJ? Mengpaneel voor onderwijsinnovatie

De mismatch tussen de dominante lineaire veranderstrategie in de complexiteit van onderwijsinnovatie is een veelgehoorde uitleg van problemen in het innovatieproces. Betrokkenen bij grootschalige onderwijsinnovaties van vier hogescholen (NHL Stenden, Haagse Hogeschool, Windesheim en 

Lees verder
Agile in het onderwijs, hoe dan?

“Wij zijn bezig met het vernieuwen van ons onderwijs maar dit proces gaat bij ons zo stroperig! Er wordt veel gepraat, het kost veel tijd. Veel collega’s zijn betrokken maar hoe ga ik om met al die verschillende belangen? Zou...

Lees verder
Laggards en windvanen, van stereotypering naar systemisch kijken in complexe onderwijsinnovaties

“In mijn team zitten twee collega’s die niet mee willen. Ze komen steeds terug op eerder genomen beslissingen en liggen eigenlijk voortdurend dwars tijdens deze innovatie. Ik heb geen idee wat ik met ze aan moet en ik vind dat...

Lees verder
Bouwstenen voor het organiseren van onderwijsinnovatie

Veel onderwijsinnovaties leiden niet tot de beoogde uitkomsten. Over de oorzaak van het uitblijven van de uitkomsten is nog geen eensluidendheid in de literatuur. Een van de verklaringen is dat vooraf niet goed is nagedacht over de organisatie van de...

Lees verder