Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Masterclass Tanja Enninga: armchair traveling, the innovation journey

28-01-2019 - Sander Toby

Tanja Enninga gaf op dinsdag 22 januari een masterclass over haar recent afgeronde promotieonderzoek "Armchair Travelling the Innovation Journey". Zij deed onderzoek naar de verschillende aspecten die een innovatieprojectleider moet leiden, sturen, verdragen en waartussen zij moet laveren. Zij vertelde ons over haar model dat zij gebruikt als kapstok: vier verweven en soms conflicterende processen van radicale innovatietrajecten, waarbij zowel op de inhoud van de vernieuwing als op het proces gestuurd moet worden, deels rationeel/analytisch, deels creatief en empathisch, en hoe deze processen schuiven in de tijd. Ook ging zij in op hoe de innovatieprojectleiders deze processen aanstuurden in drie cases die zij onderzocht. Daarna maakten we de overstap naar de eigen praktijk: aan de hand van door de deelnemers ingebrachte praktijksituaties keken we hoe het model van de vier processen en de ervaringen van de verschillende innovatieprojectleiders konden helpen in onze eigen onderwijsinnovaties.


Het proefschrift van Tanja is hier te downloaden als PDF bestand.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Cocreatie als duurzame energiebron voor de toekomst

Rene Butter en Renske Schamhart hebben voor Hogeschool Utrecht een mooi boekje geschreven over cocreatie: “Het C-woord, cocreatie, is een veelgebruikt woord. Je zou het bijna een B-woord, buzzword, kunnen noemen. Het is: een vorm van samenwerking waarbij alle deelnemers,...

Lees verder
de gelukkige veranderaar

deelnemer leergang leiders in onderwijsinnovatie

Leiders in onderwijsinnovatie spelen een belangrijke rol bij het vrijmaken van ontwikkelenergie. Naast de concepten, modellen en instrumenten is vooral hun eigen handelen één van de belangrijkste verandertools van een onderwijsinnovatie. De kunst voor leiders is...

Lees verder
Masterclass Complexiteit in verandering

Spannend! Vandaag zijn wij met onze opleiding de casus voor de masterclass die verzorgd wordt door Martine Maes van Interventures (www.martinemaes.nl, innovatie, interventie en avontuur). Het onderwerp van de masterclass is complexiteit in verandering. Nou, dat kun je wel...

Lees verder
DIME - Results of the Eapril workshop – Tartu, 2019

DIME – a promising alternative in managing complex innovation in education

Results of the Eapril workshop – Tartu, 2019

Remco Coppoolse & Sander Toby

 

1. Introduction

The complexity of educational innovation requires a different approach to innovation than has been customary so far. In...

Lees verder