Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Masterclass Tanja Enninga: armchair traveling, the innovation journey

28-01-2019 - Sander Toby

Tanja Enninga gaf op dinsdag 22 januari een masterclass over haar recent afgeronde promotieonderzoek "Armchair Travelling the Innovation Journey". Zij deed onderzoek naar de verschillende aspecten die een innovatieprojectleider moet leiden, sturen, verdragen en waartussen zij moet laveren. Zij vertelde ons over haar model dat zij gebruikt als kapstok: vier verweven en soms conflicterende processen van radicale innovatietrajecten, waarbij zowel op de inhoud van de vernieuwing als op het proces gestuurd moet worden, deels rationeel/analytisch, deels creatief en empathisch, en hoe deze processen schuiven in de tijd. Ook ging zij in op hoe de innovatieprojectleiders deze processen aanstuurden in drie cases die zij onderzocht. Daarna maakten we de overstap naar de eigen praktijk: aan de hand van door de deelnemers ingebrachte praktijksituaties keken we hoe het model van de vier processen en de ervaringen van de verschillende innovatieprojectleiders konden helpen in onze eigen onderwijsinnovaties.


Het proefschrift van Tanja is hier te downloaden als PDF bestand.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Stakeholders in dynamische onderwijsinnovaties

Een van de oorzaken dat onderwijsinnovaties vaak niet leiden tot de beoogde resultaten is, dat het spel tussen betrokken actoren zodanig complex is, dat het verloop van de onderwijsinnovatie nauwelijks is te reguleren. De stakeholderanalyse, waarmee de innovatiemanager het actorenveld...

Lees verder
Leiderschaps kompas

Tijdens de leergang senior projectleiderschap van Hogeschool Utrecht werd stilgestaan bij persoonlijk leiderschap. In dit kader zijn we gestart met het (her)ontdekken van onszelf als persoon en projectleider en hebben we een kompas ontwikkeld dat richting geeft aan onze ontwikkelroute...

Lees verder
design thinking voor onderwijskundig leiderschap

Vanuit ons netwerk Onderwijskundig leiderschap onderzoeken we middels Design Thinking hoe we leidinggevenden kunnen ondersteunen bij onderwijsinnovatie. 


Zie hier een inkijkje in ons proces. 


https://youtu.be/mqPFs_dEtRc



...

Lees verder
de gelukkige veranderaar

deelnemer leergang leiders in onderwijsinnovatie

Leiders in onderwijsinnovatie spelen een belangrijke rol bij het vrijmaken van ontwikkelenergie. Naast de concepten, modellen en instrumenten is vooral hun eigen handelen één van de belangrijkste verandertools van een onderwijsinnovatie. De kunst voor leiders is...

Lees verder