Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Masterclass Tanja Enninga: armchair traveling, the innovation journey

28-01-2019 - Sander Toby

Tanja Enninga gaf op dinsdag 22 januari een masterclass over haar recent afgeronde promotieonderzoek "Armchair Travelling the Innovation Journey". Zij deed onderzoek naar de verschillende aspecten die een innovatieprojectleider moet leiden, sturen, verdragen en waartussen zij moet laveren. Zij vertelde ons over haar model dat zij gebruikt als kapstok: vier verweven en soms conflicterende processen van radicale innovatietrajecten, waarbij zowel op de inhoud van de vernieuwing als op het proces gestuurd moet worden, deels rationeel/analytisch, deels creatief en empathisch, en hoe deze processen schuiven in de tijd. Ook ging zij in op hoe de innovatieprojectleiders deze processen aanstuurden in drie cases die zij onderzocht. Daarna maakten we de overstap naar de eigen praktijk: aan de hand van door de deelnemers ingebrachte praktijksituaties keken we hoe het model van de vier processen en de ervaringen van de verschillende innovatieprojectleiders konden helpen in onze eigen onderwijsinnovaties.


Het proefschrift van Tanja is hier te downloaden als PDF bestand.

Reacties

Mogelijk ook interessant

DIME - Results of the Eapril workshop – Tartu, 2019

DIME – a promising alternative in managing complex innovation in education

Results of the Eapril workshop – Tartu, 2019

Remco Coppoolse & Sander Toby

 

1. Introduction

The complexity of educational innovation requires a different approach to innovation than has been customary so far. In...

Lees verder
26 juni – Masterclass Verandercanvas

Er zijn boeken vol geschreven over veranderkunde. Over wat je moet doen, waar je op moet letten en welke modellen je kunt toepassen. Maar hoe dan?! Bij die vraag zien Jelger Spijkerboer en Ewout Langenbarg (Goudsteen & Company) – nadat...

Lees verder
DIMO – een veelbelovend alternatief in het leiden van complexe onderwijsinnovaties

DIMO – een veelbelovend alternatief in het leiden van complexe onderwijsinnovaties

Resultaten uit de Eapril workshop – Tartu, 2019

Remco Coppoolse & Sander Toby

 

1. Inleiding

Complexiteit van onderwijsinnovatie vraagt om een andere benadering voor innovatie dan tot nu toe gebruikelijk. De laatste 6...

Lees verder
Innovatiekracht van teams als verandermotor in onderwijsinnovatie

Uitnodiging

De innovatiekracht in teams lijkt een belangrijk element in het succes van onderwijsinnovaties. We starten een pilot bij een tweetal teams om hen te helpen hun innovatiekracht verder te ontwikkelen en om  inzicht te ontwikkelen in de onderliggende patronen en...

Lees verder