Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Masterclass Tanja Enninga: armchair traveling, the innovation journey

28-01-2019 - Sander Toby

Tanja Enninga gaf op dinsdag 22 januari een masterclass over haar recent afgeronde promotieonderzoek "Armchair Travelling the Innovation Journey". Zij deed onderzoek naar de verschillende aspecten die een innovatieprojectleider moet leiden, sturen, verdragen en waartussen zij moet laveren. Zij vertelde ons over haar model dat zij gebruikt als kapstok: vier verweven en soms conflicterende processen van radicale innovatietrajecten, waarbij zowel op de inhoud van de vernieuwing als op het proces gestuurd moet worden, deels rationeel/analytisch, deels creatief en empathisch, en hoe deze processen schuiven in de tijd. Ook ging zij in op hoe de innovatieprojectleiders deze processen aanstuurden in drie cases die zij onderzocht. Daarna maakten we de overstap naar de eigen praktijk: aan de hand van door de deelnemers ingebrachte praktijksituaties keken we hoe het model van de vier processen en de ervaringen van de verschillende innovatieprojectleiders konden helpen in onze eigen onderwijsinnovaties.


Het proefschrift van Tanja is hier te downloaden als PDF bestand.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Leerarrangement voor senior projectleiders gestart

Onderwijsinnovaties leiden, als gevolg van de gekozen veranderstrategie, zelden tot verandering in de onderwijsuitvoering. Om de kennis over onderwijsinnovaties in de HU een stevige impuls te geven zijn we met 12 getalenteerde projectleiders gestart met een leerarrangement van een jaar....

Lees verder
Digitaal veranderkundig onderzoek

Al enige tijd ben ik vanuit TLN  als adviseur betrokken bij het onderwijsinnovatietraject Betabreed van Instituut Archimedes van de HU. Binnen Betabreed wordt opleidingsoverstijgend gewerkt aan een Betabreed-profiel. Concreet wordt gezamenlijk onderwijs ontwikkeld voor de beta-lerarenopleidingen. Het verloop...

Lees verder
Wendbaar werken is meer dan een pizzasessie

Carlijn Hoedemaker en Anne Nienhuis zijn zo'n drie jaar geleden gestart met hun pionierstocht van agile werken binnen het hoger onderwijs. Carlijn werd vorige week geinterviewd door Trajectum, het onafhankelijk journalistiek platform van Hogeschool Utrecht. Ze geeft in het interview...

Lees verder
Online onderwijsinnovatie, hoe houden we het leuk?


Ok, we werken komend studiejaar dus vanuit huis. Die boodschap kwam wel even binnen moet ik zeggen. De noodzaak van het anders vormgeven van onderwijs wordt gevoeld en de vragen rondom onderwijsinnovatie komen op ons af. We komen in een...

Lees verder