Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Masterclass Tanja Enninga: armchair traveling, the innovation journey

28-01-2019 - Sander Toby

Tanja Enninga gaf op dinsdag 22 januari een masterclass over haar recent afgeronde promotieonderzoek "Armchair Travelling the Innovation Journey". Zij deed onderzoek naar de verschillende aspecten die een innovatieprojectleider moet leiden, sturen, verdragen en waartussen zij moet laveren. Zij vertelde ons over haar model dat zij gebruikt als kapstok: vier verweven en soms conflicterende processen van radicale innovatietrajecten, waarbij zowel op de inhoud van de vernieuwing als op het proces gestuurd moet worden, deels rationeel/analytisch, deels creatief en empathisch, en hoe deze processen schuiven in de tijd. Ook ging zij in op hoe de innovatieprojectleiders deze processen aanstuurden in drie cases die zij onderzocht. Daarna maakten we de overstap naar de eigen praktijk: aan de hand van door de deelnemers ingebrachte praktijksituaties keken we hoe het model van de vier processen en de ervaringen van de verschillende innovatieprojectleiders konden helpen in onze eigen onderwijsinnovaties.


Het proefschrift van Tanja is hier te downloaden als PDF bestand.

Reacties

Mogelijk ook interessant

Op ontdekkingstocht met opleidingsmanagers bij onderwijsinnovatie: design thinking deel 1

Binnen Hogeschool Utrecht zijn veel opleidingen bezig met onderwijsinnovaties. Complexe onderwijsinnovaties met een onvoorspelbaar verloop als gevolg van interactie tussen een veelheid aan betrokken actoren. Een van deze actoren is het management. Wat is de rol van een leidinggevende in...

Lees verder
Bouwstenen voor het organiseren van onderwijsinnovatie

Veel onderwijsinnovaties leiden niet tot de beoogde uitkomsten. Over de oorzaak van het uitblijven van de uitkomsten is nog geen eensluidendheid in de literatuur. Een van de verklaringen is dat vooraf niet goed is nagedacht over de organisatie van de...

Lees verder
Onderwijsinnovatie in netwerkorganisatie: de ShoulderCommunity

Samenwerking met verschillende stakeholders is vanuit het perspectief van de innovatiemanager een ingewikkeld gebeuren. Interactie tussen een veelheid aan betrokkenen maakt het verloop tamelijk onvoorspelbaar en veel van deze onderwijsinnovaties stranden voortijdig. Echter, er zijn ook voorbeelden waarin innovatie met...

Lees verder
Hackaton onderwijsinnovatie

In een Hackaton onderwijsinnovatie kansrijke prototypes gemaakt die helpen in onderwijsinnovaties. Resultaat: (1) Kaartspel om beelden af te stemmen tussen opdrachtgever en projectleider, (2) een heuze serious play/escape room voor projectleiders en (3) een app waarmee studenten zelf regie nemen...

Lees verder