Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Onderwijsinnovaties in versnelling

15-01-2018 - Remco Coppoolse

Op het onderwijsfestival gaven Remco Coppoolse en Sander Toby een workshop over hoe je onderwijsinnovaties naar een goed einde kan leiden door te laveren op de ontwikkelenergie van betrokkenen. Na een presentatie van Remco over hoe een projectleider laveert op de ontwikkelenergie, vanuit de inzichten uit zijn proefschrift, gingen de deelnemers aan de slag. Het model werd gebruikt om te reflecteren op de onderwijsinnovatie waarbij ze betrokken waren. Met behulp van het model werd duidelijk waar stagnatie optreedt en bespraken de deelnemers wat ze kunnen doen om weer nieuwe ontwikkelenergie te genereren bij de betrokkenen. Uit de reflectie op het werken met het model blijkt de toepasbaarheid, en vonden de deelnemers weer nieuwe manieren hoe het model kon worden gebruikt, zoals hoe betrokkenen van elkaar kunnen leren in een innovatie programma, waarin diverse opleidingen werken aan innovatie in verschillende stadia. Wil je werken met het model, vind dan hier de dia’s van de workshop.

onderwijsfestival 20180116 workshop

Reacties

Mogelijk ook interessant

Masterclass Tanja Enninga: armchair traveling, the innovation journey

Tanja Enninga gaf op dinsdag 22 januari een masterclass over haar recent afgeronde promotieonderzoek "Armchair Travelling the Innovation Journey". Zij deed onderzoek naar de verschillende aspecten die een innovatieprojectleider moet leiden, sturen, verdragen en waartussen zij moet laveren. Zij vertelde...

Lees verder
Online onderwijsinnovatie, hoe houden we het leuk?


Ok, we werken komend studiejaar dus vanuit huis. Die boodschap kwam wel even binnen moet ik zeggen. De noodzaak van het anders vormgeven van onderwijs wordt gevoeld en de vragen rondom onderwijsinnovatie komen op ons af. We komen in een...

Lees verder
Innovatiekracht van teams als verandermotor in onderwijsinnovatie

Uitnodiging

De innovatiekracht in teams lijkt een belangrijk element in het succes van onderwijsinnovaties. We starten een pilot bij een tweetal teams om hen te helpen hun innovatiekracht verder te ontwikkelen en om  inzicht te ontwikkelen in de onderliggende patronen en...

Lees verder
Op ontdekkingstocht met opleidingsmanagers bij onderwijsinnovatie: design thinking deel 1

Binnen Hogeschool Utrecht zijn veel opleidingen bezig met onderwijsinnovaties. Complexe onderwijsinnovaties met een onvoorspelbaar verloop als gevolg van interactie tussen een veelheid aan betrokken actoren. Een van deze actoren is het management. Wat is de rol van een leidinggevende in...

Lees verder