Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Onderwijsinnovaties in versnelling

15-01-2018 - Remco Coppoolse

Op het onderwijsfestival gaven Remco Coppoolse en Sander Toby een workshop over hoe je onderwijsinnovaties naar een goed einde kan leiden door te laveren op de ontwikkelenergie van betrokkenen. Na een presentatie van Remco over hoe een projectleider laveert op de ontwikkelenergie, vanuit de inzichten uit zijn proefschrift, gingen de deelnemers aan de slag. Het model werd gebruikt om te reflecteren op de onderwijsinnovatie waarbij ze betrokken waren. Met behulp van het model werd duidelijk waar stagnatie optreedt en bespraken de deelnemers wat ze kunnen doen om weer nieuwe ontwikkelenergie te genereren bij de betrokkenen. Uit de reflectie op het werken met het model blijkt de toepasbaarheid, en vonden de deelnemers weer nieuwe manieren hoe het model kon worden gebruikt, zoals hoe betrokkenen van elkaar kunnen leren in een innovatie programma, waarin diverse opleidingen werken aan innovatie in verschillende stadia. Wil je werken met het model, vind dan hier de dia’s van de workshop.

onderwijsfestival 20180116 workshop

Reacties

Mogelijk ook interessant

Sturen in woelig water; hoe leid je complexe onderwijsinnovaties?

Tijdens het leerarrangement Senior Projectleider Onderwijsinnovatie leerden we met elkaar over de rol van leiders in onderwijsinnovatietrajecten. Een van de lessen was dat je als projectleider om moet kunnen gaan met complexiteit, ambiguïteit, maar ook met onzekerheden. De wereld verandert,...

Lees verder
Onderwijsinnovaties in versnelling

Op het onderwijsfestival gaven Remco Coppoolse en Sander Toby een workshop over hoe je onderwijsinnovaties naar een goed einde kan leiden door te laveren op de ontwikkelenergie van betrokkenen. Na een presentatie van Remco over hoe een projectleider laveert op...

Lees verder
Masterclass Complexiteit in verandering

Spannend! Vandaag zijn wij met onze opleiding de casus voor de masterclass die verzorgd wordt door Martine Maes van Interventures (www.martinemaes.nl, innovatie, interventie en avontuur). Het onderwerp van de masterclass is complexiteit in verandering. Nou, dat kun je wel...

Lees verder
Op ontdekkingstocht met opleidingsmanagers bij onderwijsinnovatie: design thinking deel 1

Binnen Hogeschool Utrecht zijn veel opleidingen bezig met onderwijsinnovaties. Complexe onderwijsinnovaties met een onvoorspelbaar verloop als gevolg van interactie tussen een veelheid aan betrokken actoren. Een van deze actoren is het management. Wat is de rol van een leidinggevende in...

Lees verder