Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Onderwijsinnovaties in versnelling

15-01-2018 - Remco Coppoolse

Op het onderwijsfestival gaven Remco Coppoolse en Sander Toby een workshop over hoe je onderwijsinnovaties naar een goed einde kan leiden door te laveren op de ontwikkelenergie van betrokkenen. Na een presentatie van Remco over hoe een projectleider laveert op de ontwikkelenergie, vanuit de inzichten uit zijn proefschrift, gingen de deelnemers aan de slag. Het model werd gebruikt om te reflecteren op de onderwijsinnovatie waarbij ze betrokken waren. Met behulp van het model werd duidelijk waar stagnatie optreedt en bespraken de deelnemers wat ze kunnen doen om weer nieuwe ontwikkelenergie te genereren bij de betrokkenen. Uit de reflectie op het werken met het model blijkt de toepasbaarheid, en vonden de deelnemers weer nieuwe manieren hoe het model kon worden gebruikt, zoals hoe betrokkenen van elkaar kunnen leren in een innovatie programma, waarin diverse opleidingen werken aan innovatie in verschillende stadia. Wil je werken met het model, vind dan hier de dia’s van de workshop.

onderwijsfestival 20180116 workshop

Reacties

Mogelijk ook interessant

26 juni – Masterclass Verandercanvas

Er zijn boeken vol geschreven over veranderkunde. Over wat je moet doen, waar je op moet letten en welke modellen je kunt toepassen. Maar hoe dan?! Bij die vraag zien Jelger Spijkerboer en Ewout Langenbarg (Goudsteen & Company) – nadat...

Lees verder
Projectopdracht of veranderopgave?

Projectopdracht of veranderopgave?  Door Jelger Spijkerboer

De laatste weken ben ik betrokken geraakt bij twee gezondheidszorgopleidingen met een mooie ambitie: vernieuwend onderwijs ontwerpen, en waar mogelijk met elkaar integreren. Ik ondersteun twee projectleiders in hun worsteling om hun project te laten...

Lees verder
Proefschrift Remco Coppoolse – Werkregels voor innovatiemanagers

Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot de beoogde resultaten. Stagnatie in onderwijsinnovaties is een belangrijke oorzaak voor het uitblijven van resultaten. De stagnatie is het gevolg van twee kernproblemen in onderwijsinnovatie: (1) een lineaire basisredenering die geen recht doet aan het...

Lees verder
Leiderschaps kompas

Tijdens de leergang senior projectleiderschap van Hogeschool Utrecht werd stilgestaan bij persoonlijk leiderschap. In dit kader zijn we gestart met het (her)ontdekken van onszelf als persoon en projectleider en hebben we een kompas ontwikkeld dat richting geeft aan onze ontwikkelroute...

Lees verder