Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Onderwijsinnovaties in versnelling

15-01-2018 - Remco Coppoolse

Op het onderwijsfestival gaven Remco Coppoolse en Sander Toby een workshop over hoe je onderwijsinnovaties naar een goed einde kan leiden door te laveren op de ontwikkelenergie van betrokkenen. Na een presentatie van Remco over hoe een projectleider laveert op de ontwikkelenergie, vanuit de inzichten uit zijn proefschrift, gingen de deelnemers aan de slag. Het model werd gebruikt om te reflecteren op de onderwijsinnovatie waarbij ze betrokken waren. Met behulp van het model werd duidelijk waar stagnatie optreedt en bespraken de deelnemers wat ze kunnen doen om weer nieuwe ontwikkelenergie te genereren bij de betrokkenen. Uit de reflectie op het werken met het model blijkt de toepasbaarheid, en vonden de deelnemers weer nieuwe manieren hoe het model kon worden gebruikt, zoals hoe betrokkenen van elkaar kunnen leren in een innovatie programma, waarin diverse opleidingen werken aan innovatie in verschillende stadia. Wil je werken met het model, vind dan hier de dia’s van de workshop.

onderwijsfestival 20180116 workshop

Reacties

Mogelijk ook interessant

design thinking voor onderwijskundig leiderschap

Vanuit ons netwerk Onderwijskundig leiderschap onderzoeken we middels Design Thinking hoe we leidinggevenden kunnen ondersteunen bij onderwijsinnovatie. 


Zie hier een inkijkje in ons proces. 


https://youtu.be/mqPFs_dEtRc



...

Lees verder
de kracht van het fiddelen

De kracht van het fiddelen, en meer dingen die ik leerde op één van onze dagen over onderwijsinnovatie.


Op 19 februari organiseerde ik samen met collega Wouter Matthijs een bijeenkomst over innovatie in het onderwijs. We deden dit in het kader...

Lees verder
Masterclass Tanja Enninga: armchair traveling, the innovation journey

Tanja Enninga gaf op dinsdag 22 januari een masterclass over haar recent afgeronde promotieonderzoek "Armchair Travelling the Innovation Journey". Zij deed onderzoek naar de verschillende aspecten die een innovatieprojectleider moet leiden, sturen, verdragen en waartussen zij moet laveren. Zij vertelde...

Lees verder
de gelukkige veranderaar

deelnemer leergang leiders in onderwijsinnovatie

Leiders in onderwijsinnovatie spelen een belangrijke rol bij het vrijmaken van ontwikkelenergie. Naast de concepten, modellen en instrumenten is vooral hun eigen handelen één van de belangrijkste verandertools van een onderwijsinnovatie. De kunst voor leiders is...

Lees verder