Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Onderwijsinnovaties in versnelling

15-01-2018 - Remco Coppoolse

Op het onderwijsfestival gaven Remco Coppoolse en Sander Toby een workshop over hoe je onderwijsinnovaties naar een goed einde kan leiden door te laveren op de ontwikkelenergie van betrokkenen. Na een presentatie van Remco over hoe een projectleider laveert op de ontwikkelenergie, vanuit de inzichten uit zijn proefschrift, gingen de deelnemers aan de slag. Het model werd gebruikt om te reflecteren op de onderwijsinnovatie waarbij ze betrokken waren. Met behulp van het model werd duidelijk waar stagnatie optreedt en bespraken de deelnemers wat ze kunnen doen om weer nieuwe ontwikkelenergie te genereren bij de betrokkenen. Uit de reflectie op het werken met het model blijkt de toepasbaarheid, en vonden de deelnemers weer nieuwe manieren hoe het model kon worden gebruikt, zoals hoe betrokkenen van elkaar kunnen leren in een innovatie programma, waarin diverse opleidingen werken aan innovatie in verschillende stadia. Wil je werken met het model, vind dan hier de dia’s van de workshop.

onderwijsfestival 20180116 workshop

Reacties

Mogelijk ook interessant

Digitaal veranderkundig onderzoek

Al enige tijd ben ik vanuit TLN  als adviseur betrokken bij het onderwijsinnovatietraject Betabreed van Instituut Archimedes van de HU. Binnen Betabreed wordt opleidingsoverstijgend gewerkt aan een Betabreed-profiel. Concreet wordt gezamenlijk onderwijs ontwikkeld voor de beta-lerarenopleidingen. Het verloop...

Lees verder
design thinking voor onderwijskundig leiderschap

Vanuit ons netwerk Onderwijskundig leiderschap onderzoeken we middels Design Thinking hoe we leidinggevenden kunnen ondersteunen bij onderwijsinnovatie. 


Zie hier een inkijkje in ons proces. 


https://youtu.be/mqPFs_dEtRc



...

Lees verder
Leerarrangement voor senior projectleiders gestart

Onderwijsinnovaties leiden, als gevolg van de gekozen veranderstrategie, zelden tot verandering in de onderwijsuitvoering. Om de kennis over onderwijsinnovaties in de HU een stevige impuls te geven zijn we met 12 getalenteerde projectleiders gestart met een leerarrangement van een jaar....

Lees verder
De coronapandemie vanuit veranderkundig perspectief

In deze beschouwing bekijk ik de aanpak van de coronacrisis in Nederland vanuit een veranderkundig perspectief. Wat kunnen we leren van hoe de Nederlandse regering deze crisis aanpakt?

Het coronavirus heeft de wereld in haar greep. Duizenden mensen worden ziek, ziekenhuizen...

Lees verder