Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Cocreatie als duurzame energiebron voor de toekomst

01-06-2017 - Sander Toby

Rene Butter en Renske Schamhart hebben voor Hogeschool Utrecht een mooi boekje geschreven over cocreatie: “Het C-woord, cocreatie, is een veelgebruikt woord. Je zou het bijna een B-woord, buzzword, kunnen noemen. Het is: een vorm van samenwerking waarbij alle deelnemers, individuen, groepen of organisaties, vanuit een gezamenlijke opgave en ieder met een eigen belang, invloed hebben op het proces en het resultaat ervan (Begeer & Van Leke, 2016). Het betreft een open, actief en creatief proces waarbij toegevoegde waarde gecreëerd wordt in samenwerking tussen idee-inbrengers, meedenkers, eindgebruikers en andere belanghebbenden. Als je dat zo leest snap je meteen waarom het woord C. populair is. Het heeft duidelijk goede connotaties en is in die zin een beetje vergelijkbaar met “wereldvrede”. Wie zou daar nu tegen zijn? Als je je ermee verbindt dan ben je, zo lijkt het, automatisch goed bezig. Het doel van dit boekje is zeker om de positieve associaties die verbonden zijn
aan C. te behouden. Daarnaast willen we dit brede begrip zodanig ontrafelen dat we er in onze hogeschool concreet handen en voeten aan kunnen geven en er op een positiefkritische wijze verder mee aan de slag kunnen.

Cocreatie is voor Hogeschool Utrecht een zeer belangrijk uitgangspunt bij de vormgeving van ons onderwijs en ons onderzoek. Zonder cocreatie leiden wij op voor vergane praktijken, verliezen we het contact met onze studenten en doen wij onderzoek naar irrelevante zaken. Goed om mee te nemen bij je ontwerp dus!

Het boekje is hier te lezen: Boekje cocreatie

Reacties

Mogelijk ook interessant

Leiderschaps kompas

Tijdens de leergang senior projectleiderschap van Hogeschool Utrecht werd stilgestaan bij persoonlijk leiderschap. In dit kader zijn we gestart met het (her)ontdekken van onszelf als persoon en projectleider en hebben we een kompas ontwikkeld dat richting geeft aan onze ontwikkelroute...

Lees verder
Projectopdracht of veranderopgave?

De laatste weken ben ik betrokken geraakt bij twee gezondheidszorgopleidingen met een mooie ambitie: vernieuwend onderwijs ontwerpen, en waar mogelijk met elkaar integreren. Ik ondersteun twee projectleiders in hun worsteling om hun project te laten slagen, te midden van tegengestelde...

Lees verder
Hackaton onderwijsinnovatie

In een Hackaton onderwijsinnovatie kansrijke prototypes gemaakt die helpen in onderwijsinnovaties. Resultaat: (1) Kaartspel om beelden af te stemmen tussen opdrachtgever en projectleider, (2) een heuze serious play/escape room voor projectleiders en (3) een app waarmee studenten zelf regie nemen...

Lees verder
Dynamisch management in onderwijsinnovatie

Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot het beoogde resultaat. Een van de belangrijke oorzaken is de gekozen veranderstrategie. De dominante veranderstrategie, zeker in het hbo, is een lineaire benadering zoals een project-aanpak. Deze aanpak gaat voorbij aan de onovoorspelbaarheid van het...

Lees verder