Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Cocreatie als duurzame energiebron voor de toekomst

01-06-2017 - Sander Toby

Rene Butter en Renske Schamhart hebben voor Hogeschool Utrecht een mooi boekje geschreven over cocreatie: “Het C-woord, cocreatie, is een veelgebruikt woord. Je zou het bijna een B-woord, buzzword, kunnen noemen. Het is: een vorm van samenwerking waarbij alle deelnemers, individuen, groepen of organisaties, vanuit een gezamenlijke opgave en ieder met een eigen belang, invloed hebben op het proces en het resultaat ervan (Begeer & Van Leke, 2016). Het betreft een open, actief en creatief proces waarbij toegevoegde waarde gecreëerd wordt in samenwerking tussen idee-inbrengers, meedenkers, eindgebruikers en andere belanghebbenden. Als je dat zo leest snap je meteen waarom het woord C. populair is. Het heeft duidelijk goede connotaties en is in die zin een beetje vergelijkbaar met “wereldvrede”. Wie zou daar nu tegen zijn? Als je je ermee verbindt dan ben je, zo lijkt het, automatisch goed bezig. Het doel van dit boekje is zeker om de positieve associaties die verbonden zijn
aan C. te behouden. Daarnaast willen we dit brede begrip zodanig ontrafelen dat we er in onze hogeschool concreet handen en voeten aan kunnen geven en er op een positiefkritische wijze verder mee aan de slag kunnen.

Cocreatie is voor Hogeschool Utrecht een zeer belangrijk uitgangspunt bij de vormgeving van ons onderwijs en ons onderzoek. Zonder cocreatie leiden wij op voor vergane praktijken, verliezen we het contact met onze studenten en doen wij onderzoek naar irrelevante zaken. Goed om mee te nemen bij je ontwerp dus!

Het boekje is hier te lezen: Boekje cocreatie

Reacties

Mogelijk ook interessant

Cocreatie als duurzame energiebron voor de toekomst

Rene Butter en Renske Schamhart hebben voor Hogeschool Utrecht een mooi boekje geschreven over cocreatie: “Het C-woord, cocreatie, is een veelgebruikt woord. Je zou het bijna een B-woord, buzzword, kunnen noemen. Het is: een vorm van samenwerking waarbij alle deelnemers,...

Lees verder
de gelukkige veranderaar

deelnemer leergang leiders in onderwijsinnovatie

Leiders in onderwijsinnovatie spelen een belangrijke rol bij het vrijmaken van ontwikkelenergie. Naast de concepten, modellen en instrumenten is vooral hun eigen handelen één van de belangrijkste verandertools van een onderwijsinnovatie. De kunst voor leiders is...

Lees verder
Hackaton onderwijsinnovatie

In een Hackaton onderwijsinnovatie kansrijke prototypes gemaakt die helpen in onderwijsinnovaties. Resultaat: (1) Kaartspel om beelden af te stemmen tussen opdrachtgever en projectleider, (2) een heuze serious play/escape room voor projectleiders en (3) een app waarmee studenten zelf regie nemen...

Lees verder
design thinking voor onderwijskundig leiderschap

Vanuit ons netwerk Onderwijskundig leiderschap onderzoeken we middels Design Thinking hoe we leidinggevenden kunnen ondersteunen bij onderwijsinnovatie. 


Zie hier een inkijkje in ons proces. 


https://youtu.be/mqPFs_dEtRc



...

Lees verder