Leiders Onderwijs Innovatie

LearningLab voor projectleiders onderwijsinnovatie

Cocreatie als duurzame energiebron voor de toekomst

01-06-2017 - Sander Toby

Rene Butter en Renske Schamhart hebben voor Hogeschool Utrecht een mooi boekje geschreven over cocreatie: “Het C-woord, cocreatie, is een veelgebruikt woord. Je zou het bijna een B-woord, buzzword, kunnen noemen. Het is: een vorm van samenwerking waarbij alle deelnemers, individuen, groepen of organisaties, vanuit een gezamenlijke opgave en ieder met een eigen belang, invloed hebben op het proces en het resultaat ervan (Begeer & Van Leke, 2016). Het betreft een open, actief en creatief proces waarbij toegevoegde waarde gecreëerd wordt in samenwerking tussen idee-inbrengers, meedenkers, eindgebruikers en andere belanghebbenden. Als je dat zo leest snap je meteen waarom het woord C. populair is. Het heeft duidelijk goede connotaties en is in die zin een beetje vergelijkbaar met “wereldvrede”. Wie zou daar nu tegen zijn? Als je je ermee verbindt dan ben je, zo lijkt het, automatisch goed bezig. Het doel van dit boekje is zeker om de positieve associaties die verbonden zijn
aan C. te behouden. Daarnaast willen we dit brede begrip zodanig ontrafelen dat we er in onze hogeschool concreet handen en voeten aan kunnen geven en er op een positiefkritische wijze verder mee aan de slag kunnen.

Cocreatie is voor Hogeschool Utrecht een zeer belangrijk uitgangspunt bij de vormgeving van ons onderwijs en ons onderzoek. Zonder cocreatie leiden wij op voor vergane praktijken, verliezen we het contact met onze studenten en doen wij onderzoek naar irrelevante zaken. Goed om mee te nemen bij je ontwerp dus!

Het boekje is hier te lezen: Boekje cocreatie

Reacties

Mogelijk ook interessant

Op ontdekkingstocht met opleidingsmanagers bij onderwijsinnovatie: design thinking deel 1

Binnen Hogeschool Utrecht zijn veel opleidingen bezig met onderwijsinnovaties. Complexe onderwijsinnovaties met een onvoorspelbaar verloop als gevolg van interactie tussen een veelheid aan betrokken actoren. Een van deze actoren is het management. Wat is de rol van een leidinggevende in...

Lees verder
Onder de motorkap van de onderwijsvernieuwer

 Remco Coppoolse, Stijn Bollinger, Ritie van Rooijen, Sander Toby

 

Onverwachte gebeurtenissen in complexe onderwijsinnovaties

In complexe onderwijsinnovaties moeten onderwijsvernieuwers beducht zijn op onverwachte gebeurtenissen, snel kunnen inspelen op veranderde omstandigheden en soms risicovolle keuzes maken. Als consultants en onderzoekers zien we veel...

Lees verder
Agile in het onderwijs, hoe dan?

“Wij zijn bezig met het vernieuwen van ons onderwijs maar dit proces gaat bij ons zo stroperig! Er wordt veel gepraat, het kost veel tijd. Veel collega’s zijn betrokken maar hoe ga ik om met al die verschillende belangen? Zou...

Lees verder
Stakeholders in dynamische onderwijsinnovaties

Een van de oorzaken dat onderwijsinnovaties vaak niet leiden tot de beoogde resultaten is, dat het spel tussen betrokken actoren zodanig complex is, dat het verloop van de onderwijsinnovatie nauwelijks is te reguleren. De stakeholderanalyse, waarmee de innovatiemanager het actorenveld...

Lees verder